![]() |
Működési elv |
![]() |
Milyen hatással van a motorra ez a szerkezet? |
![]() |
Töltőspirálok
A szívócső különböző helyein a légritkulás mértéke változó, még a motor állandó terhelése
és fordulatszáma mellett is. A levegő és a falak közötti súrlódás miatt ugyanis a
csatorna közepén nagyobb az áramlási sebesseg, mint a falak
mentén. A motor fordulatszámának növekedésekor a légritkulás a fordulatszám négyzetével
növekszik.
A gépjárműgyártók a motorok szívórendszerében gyakran használnak különféle
gége-harmonikacsöveket, éles töréseket, amelyek megnövelik a légtorok ellenállását.
A légellenállás csökkentése érdekében a gázok felgyorsítására polírozott acélcsőben
elhelyezett spirált alkalmazunk. A beszívott levegő a spirálon áthaladva erős örvénylő
mozgásba kezd. A felgyorsult, forgásba jött levegő a centrifugális erő hatására a
szívórendszer falán halad a szelepek felé. Az így keletkezett csavarmenetes levegőáram
adott időegység alatt nagyobb mennyiségű levegőt juttat a hengerekbe.
Az örvénylő és nagyobb sebességű levegőáram homogénebb elegyet képez az
üzemanyaggal keveredve az égéstérben. Így nagyobb hatásfokot eredményez. Növekszik
a motorok nyomatéka akár 2000ford./perc-től és magasabb fordulatszám
tartományokban is kifejti jótékony hatását. 3500-4000ford./perc-től egyenletes
teljesítmény növekedés figyelhető meg.A maximális nyomaték és
teljesítményhez tartozó fordulatszám viszonya függ a légtorok (az alkalmazott cső) átmérőjétől,
valamint a benne lévő spirál szögétől. Az ideális hangolás nyomaték és teljesítmény
növekedést is eredményez.
A teljesítmény javítása érdekében direkt vagy filterszűrőket alkalmazunk. Ezek a
szűrők alkalmasak a felgyorsult légáram levegő-utánpótlására jobb áteresztőképességűk folytán.
Ha hagyományos papírszűrőbetéteket alkalmazunk, nyomatéknövekedést észlelhetünk,
de a teljesítmény magasabb fordulatszám tartományokban csak csekély mértékben növekszik.
Különféle autótípusoknál változó a lehetőség a szívórendszerekben rejlő nagyobb teljesítmény
kinyerésére. (szívórendszer hossza, elhelyezkedése, lev.szűrő beépítésének lehetőségei stb.)
Ezért változó az elérhető nyomaték és teljesítmény értéke is, általában 5-10% közötti értékek
között mozog a várható növekedés.
A SPIREX töltőspirálok beépítésénél textilszálas szilikongumi csőidomokat
használunk, amelyek alkalmasak a szívórendszerrel szemben támasztott magasabb igények
kielégítésére. Felületsimaságuk, méretpontosságuk, hosszú élettartamuk teszi ezeket a
csöveket alkalmassá erre a feladatra.
A szűrők beépítésénél a BMC. itáliai szűrőket részesítjük előnyben, jó minőségű, nagy
szűrőfelülettel rendelkező textil anyaguk révén. A gumiperemek a filterszűrőknél
méretpontosak, így a szennyeződés bejutása nem történik meg.